OAK'S MIND - ANETTE EK

Coaching/Kurser

Start Coaching Andning Kurser Min story Tjänster Aktuellt Kontakt

Är du trött på att vara trött? Längtar du efter mer energi?

Kanske har du haft utmattningssyndrom eller varit väldigt uttröttad och vill ha ett stöd på vägen för att få tillbaka och bibehålla din energi?

Eller är du JUST NU stressad och känner att du verkligen skulle vilja stressa mindre?

Jag heter Anette Ek och jobbar som coach och utbildare inom stresshantering för att stärka DIG, ditt sinne och kropp för att få kraft och ork.

Anmäl dig till min epostklubb


Logotype Oak's Mind Coaching

Behöver du hjälp att minska trötthet eller stress?


Foto rosa blommor

Huvudområden jag coachar inom är stresshantering, trötthet/energi och andning.


Om du är stressad, trött, utmattad

Vi kan se vad DU behöver lägga till/ta bort i ditt liv för att höja din energi och minska energi-tjuvar. Beroende på ditt läge jobbar vi med tanketräning, andningsträning eller tittar på andra delar såsom kost, träning, ordning och reda.


Om du vill ha hjälp med din andning

Vi kan jobba med din andning individuellt eller genom att du deltar i en stresshanteringskurs där coaching i grupp ingår och andning är en central del.


Om du är högkänslig

Du kanske känner av intryck väldigt väl, du tänker väldigt djupt och mycket. Du kan uppleva ljudkänslighet och känslighet för dofter. Det är något jag som högkänslig har förståelse för i mötet oss emellan då jag själv är högkänslig. Om du vill lära dig hantera tankar och känslor för att hantera din energibalans bättre kan vi jobba med det.


Vad innebär coaching?

Länk till beskrivning om coaching.



Är jag rätt coach för dig?

Det hoppas jag, men du får gärna träffa mig gratis i 50 minuter för ett prova på och lära känna-samtal. Boka in ett prova på-tillfälle


Vad kostar det?

Länk till prislista


Hur sker det praktiskt?

Coaching sker:
- Digitalt via programmet Zoom (Standard-alternativ)
- Per telefon
- Skriftlig coaching per epost



Jag vill återigen tacka dig för dessa betydelsefulla möten. Det gav otroligt mycket. Jag märker nu i efterhand att tankemönstren finns med mig i flera situationer och bara att prata med tonåringarna här hemma har blivit lättare!


Stresshanteringskurs för ökat lugn, minskad stress, bättre sömn


Sista anmälan 23 september (dagtid eller kvällstid)

Jag vill veta mer om kursen

Anette har med sitt lugn och professionalitet mött alla mina förväntningar med
 sin andningskurs. Jag har ökat mitt medvetande kring andning och hur 
man kan använda andningen som ett verktyg för att motverka både stress 
och obehag. Jag känner mig lugnare och mer tillfreds med min tillvaro 
som jag nu kan hantera på ett bättre sätt än innan. Anettes är 
pedagogisk, varm och tillmötesgående. Jag har lärt mig massor som jag 
kommer att ta med mig in i mitt vardagliga liv.



Närvaropromenad/Andnings-utmaningen

Ett sätt att prova på Mindfulness i promenad-form.


Varför vill jag hjälpa dig och jobba med stresshantering?



Jag upplevde brist på energi och harmoni


Under många år under mitt 22-åriga arbete som IT-konsult kände jag av en stor energibrist.

Jag upplevde att jag blev översköljd av information och jag kände mig väldigt informationstrött.

Som högkänslig och ljudkänslig upplevde jag att det var väldigt svårt att få arbetsro och koncentration i kontorslandskap.

Jag fick under en kort period möjlighet att sitta i eget rum men när jag bytte team kändes det inte lika självklart att sitta i rummet och jag kände mig ändå stolt över att jag "klarade att sitta som alla andra".

MEN det tärde på mig, för varje dag i 20 år kände jag en stress av att ljud gjorde mig trött och irriterad. Det trots att jag provade många olika alternativ som öronproppar av olika slag. Vid tillfällen där det förekom tysta kontorslandskap med stängd dörr fungerade det bättre.

Nyfikenhet och högkänslighet påverkade


Jag är nyfiken och har ett väldigt stort intresse för att lära mig nya saker och jag gillar detaljer, så jag grottar ner mig på djupet i många saker. Dessutom innebär ju personlighetsdraget högkänslighet att bearbeta både intryck och tankar på ett djupt plan. Och det gör att det går mycket energi, särskilt om det är mycket olika intryck som stör lugnet.


Under årens lopp hann jag märka av svårighet att läsa texter i böcker eller på hemsidor. Jag blev några tillfällen uppriktigt oroligt för att jag skulle bli sjukskriven för utmattningssyndrom. Samtidigt var jag ofta bra på att dra i bromsen och se till att återhämta mig om jag kände av mycket stress och trötthet, vilket jag tror är anledningen till att det inte blev ännu sämre.


Jag blev förälder

När jag blev småbarnsförälder kom en annan typ av stress och jag kände ett jättestort behov av ordning.

Jag var oerhört tacksam och glad över att få bli förälder, men det var väldigt nytt för mig att ta hand om ett litet barn.


Småsaker kändes övermäktiga och jag upplevde att jag inte kunde hitta kläder att ta på mig samtidigt som min dotter behövde mig.


Denna känsla av oreda och röra väckte viljan att ta tag i mitt hem för att få mer ordning och då påbörjade jag en metod som kallas KonMari-metoden.
Metoden hjälpte mig på många sätt då det blev mer harmoni bland mina saker. Samtidigt var det bara en liten del i stressen och jag kände att jag också hade behov av ökad energi.



Pusselbitar föll på plats


När jag utbildade mig till coach och andningstränare så föll pusselbitar på plats.

Jag hade redan sedan tidigare utbildat mig till Mindfulnessinstruktör och hittat bra metoder för ökat lugn. Men jag märkte nu mycket tydligare hur mycket både andning och tankar påverkade min energi. Från att ha upplevt att energin oförklarligt tog slut, märkte jag nu hur jag skulle bibehålla den och återställa den. Jag började hålla kurser i andningsträning och märkte att även deltagarna blev förvånade över hur stor skillnad det gjorde i vardagen.



Det glädjer mig att kunna hjälpa människor att bibehålla sin energi och ha kraft och ork till det de tycker är roligt. I mina kurser och coaching har jag också med mig ett tänk kring att kosten har inverkan på välmående.


Sedan 2020 äter jag glutenfri och nästan mjölkfri kost. Jag har också arbetat med försäljning/utbildning av kost-tillskott Omega3, vilket jag själv fortfarande äter.


Att äta mat som är anti-inflammatorisk och som är positiv för kroppen intresserar mig mycket. Jag inser mer och mer att det är många dimensioner som behövs för bra hälsa. Och är kroppen väldigt trött så kan det behövas insatser på många olika vis.

Anette flyger

Jag har bott i Göteborgstrakten sen jag var 1 år gammal så Göteborg är verkligen mitt hem. Utöver Göteborg är Båstad och södra Spanien favoritplatser.



Familj:

Gift
Förälder till min fina dotter sedan 2016

Kunskaper:

Coach
Andningsinstruktör
Mindfulnessinstruktör
Grundutbildad inom mental träning
Pågående utbildning till mental tränare
Psykologi A - Göteborgs Universitet
Psykologi B - pågående - Mittuniversitetet

Jobbat inom IT-branschen i 22 år i blandade roller som utbildare, användarsupportör, testare av system, testledare, kravhanterare, programmerare/utvecklare. Jag har haft mycket kundkontakt och samarbetat med många nya människor.

Intressen

Friluftsliv som kajakpaddling, skridskoåkning, tältning
Fotografering och Videoredigering
Umgås med vänner, gärna göra något där vi rör på oss tillsammans
Utflykter med dotter och man
Racketsporter så som tennis, padel, badminton, pingis

Onödigt vetande

I tonåren var jag tennistränare för barn.

Anette med kamera

Andning


Jag håller i kurser i att andas på ett sätt som gagnar oss och sparar på vår energi, minskar vår stress och stödjer vår hälsa.


Som alternativ till att gå en kurs i grupp kan du anlita mig individuellt då vi har en uppstartsträff och ett antal avstämningar.


Varför behöver jag förbättra min andning, andas gör man väl bara?


Det kan tyckas märkligt att vi behöver förbättra vår andning. Men faktum är att det är vanligt att vi har en försämrad andning.


Några exempel på dåliga andningsvanor är:

- Att andas med öppen mun

- Hålla andan under perioder för att sedan överandas i andra perioder.

- Andas väldigt ytligt i bröstet

- Andas stressat när vi pratar


Därför behöver vi träna oss på att nå tillbaka till vår optimala andning, den andning som gör att vi kan befinna oss mer i lugn och ro-systemet (Parasympatiska nervsystemet)

Enligt studier finns en stark koppling mellan ohälsa och försämrad andning.


Vad lär jag mig och hur går det till att gå en andningskurs hos Oak's Mind?


- Du tränar dig i att hantera stress bättre vilket kan göra dig till en gladare och mer harmonisk människa.


Det kan höja din kvalitet på sömnen, spara på dina energi-resurser så att du har kraft att göra det du verkligen vill och att din ork inte tar slut lika fort.


- Du tränar på att bli mer medveten om din andning, du reflekterar och kan skapa ett lärande gällande din egen andning. Det hjälper dig att reglera din energinivå.


- Du får prova olika andningsövningar samt kombinera andning med lättare fysisk träning.


- Vi tittar på teman som andningsprinciper, stress, energi, känslor, sömn, hållning, träning.


- I början av kursen får du fylla i en utvärdering för att se ditt startläge.


Under kursens gång övar du själv dagligen. Till din hjälp har du ett tränings-schema, en bok om andning, samt verktyg som bidrar till att hjälpa dig få en mer optimal andning.


Många deltagare har fått förbättringar av dålig sömn,ohälsa, smärta, stress. En bekant till mig fick stor förbättring gällande sin astma.


Själv har jag mer energi, bättre verktyg för att hantera stressiga situationer och bättre kvalitet på sömnen, jag vaknar upp och är piggare än tidigare. Förr pustade jag ofta mycket och kände av att jag fick för lite luft, det händer numera sällan.
Jag upplever att jag har blivit en bättre förälder som kan bromsa onödig irritation med hjälp av andningens kraft.



Tjänster/Produkter


Tjänster/Produkter
Beskrivning
Kurs 28-dagars stress- och energihantering
Lär dig hantera din stress, höja din energi och
förbättra din sömn med denna kurs. Kursen hålls online i grupp. Se "Kurser".
Stresskartlaggning
550 kr - nystartspris under begränsad period/Ordinarie pris 1100 kr
Vi träffas och gör en kartläggning av din nuvarande situation utifrån ett helhetsperspektiv.

Vilka faktorer i ditt liv känner du till stressar dig?

Vilka faktorer i ditt liv ger energi, respektive tar energi

Hur ser ditt liv ut avseende träning, mat, miljö osv.
Individuell coaching andning
Coaching med fokus på förbättrad andning.
Individuell coaching stress och tankar
550 kr för 50 minuter - nystartspris under begränsad period/Ordinarie pris 1100 kr
Coaching för att minska din stress, vi jobbar med stress och dina tankar

Kontakt


epost: anette@oaksmind.se

Logotype Oak's Mind Coaching